در حال بارگذاری

خراسان‌شمالی از استان های پیشرو در اجرای آبخیزداری

شماره خبر : 913 - https://asreatrak.ir/short/eqKl1

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: این استان تاکنون با اجرای ۴۶۶ هزار هکتار عملیات آبخیزداری جزو استان های پیشرو در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصراترک به نقل از ایرنا، حسین فردی اظهارکرد: چهار هزار و ۳۶۰ هکتار عملیات آبخیزداری این استان در قالب کپه کاری، بذرپاشی، تولید علوفه دامی و عملیات بیولوژیکی در سه ماهه نخست امسال به اتمام رسید.

وی افزود: عملیات بیومکانیکی در سطح ۱۱.۵ هکتار و سازه مکانیکی آبخیزداری در سه هزار و ۳۵۰ مترمکعب مناطق اسطرخی شیروان، کلات اسفراین، تیتکانلو فاروج و طبر جاجرم انجام شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: ۱۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای اجرای طرح های مزبور هزینه شد.

فردی با اشاره به اجرای عملیات بیومکانیکی ادامه داد: بخشی از اجرای طرح کشت علوفه از یک تا پنج سال با هدف تولید علوفه و کاهش فرسایش خاک است که در این راستا با مشارکت مردم ۳۰۰ هکتار کشت مستقیم علوفه انجام شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی تاکید کرد: عملیات بیومکانیکی (بذرپاشی) با مشارکت جوامع محلی و دانش آموزی در سطح ۱۰۰ هکتار از حوضه های آبخیز شهرستان راز و جرگلان به اتمام رسید.

وی بیان کرد: حفظ و بهره‌برداری مناسب از منابع آب‌وخاک، حفاظت خاک و کنترل فرسایش و رسوب، پخش سیلاب، تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی، کنترل سیل به‌منظور حفاظت سکونت گاه‌ها، کنترل رسوبات ورودی به مخازن سدها و تأسیسات و شبکه‌های آبیاری پایین‌دست، احیا و توسعه پوشش گیاهی، بهبود شرایط زیست محیطی و بهبود وضعیت اقتصادی آبخیزنشینان از اهداف اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

انتهای خبر

0 نظر

ارسال نظرات